Rozhovor ke 4. výročí

Informace se nikdy nezastaví

WertyzReport vznikl v září 2011 a letos oslaví čtvrtý rok své existence. K této příležitosti nám hlavní editor webu Jiří Hubáček řekl pár slov nejen o současném stavu tohoto webu a plánech do budoucna.

Váš web funguje už čtvrtým rokem. Jaké máte z toho pocity?

Víceméně žádné. Je nutno ale říct, že jsem zažil dosti šílené věci, kterým jsem nikdy nevěřil, a je opravdu s podivem, že to vůbec došlo až tak daleko.

Jaká je podle vás situace v alternativních médiích dnes?

Možná mě někteří budou považovat za kritika, nebo možná pokrytce, ale bohužel, někdo to říct musí. Tady v tomto se pohybuji už šest nebo sedm let a za tu dobu se v podstatě nic nezměnilo. Stejní lidé pořád dělají stejně věci a očekávají jiný výsledek. A někteří lidé už je nedělají vůbec, ale dělají to samé, co dělali ti před nimi. Co nám to říká? Že se nedokáží nikam posunout. Z pochopitelných důvodů nechci nikoho jmenovat, ani ukazovat prstem, myslím si, že někteří by se napřed měli zamyslet sami nad sebou.

Nelze popřít, že situace byla tehdy jiná. Dnes je už sice lepší, ale pro tzv. alternativní média se nic nemění. Nikdo se nehodlá dál posunout.

Spousta webů má dnes problém zafinancovat provoz. Je to podle vás hlavním problémem?

Financování je jedním z hlavních faktorů, který zásadně ovlivňuje chod webu. Tady už to ale došlo do bodu, kdy je situace neúnosná. Docela mě i mrzí, že některé weby stále vyhazují velké peníze za překlady, přičemž většinu z nich si ale mohou udělat samy.

Člověka to mrzí také z toho důvodu, že dneska má každý odkaz nebo link, ale nemá vlastní názor. O tom přesně ty překlady svědčí. Jedna věc je, že byste to nenapsal lépe, proto to překládáte. Druhá věc, že byste to nenapsal vůbec, a tak raději všechno přeložíte. Proto říkám, že zásadním problémem je neochota se posunout.

Dalším zásadním problémem je rozlišení webů. Buď jste opravdu zaměřeni jen na zpravodajství, anebo na aktivismus. Web nemůže mít médiem nebo zpravodajským portálem a zároveň aktivistický, protože aktivista je ten, co za něco bojuje. Média by měla správně informovat a čtenář by si měl udělat vlastní názor. Aktivista je ten, koho by měla média vyslyšet.

Otázka se ale týkala financování. Sami jsme několikrát žádali o peníze. Prostě to nefunguje. Čím dál víc webů žádá o peníze. Narazíte i na weby, které chtějí přes 20 tisíc. Musíte se ohromně nadřít nebo mít kliku, abyste to vůbec vybral. Člověk má někdy pocit, že moc je už víc jak pět tisíc.

Myslím si, že i kdybychom rozdělili čtenáře do kategorií podle jejich charakteru nebo chování, čímž samozřejmě nechci nikoho urazit, ale uvádím to jen jako příklad, tak nám prostě vyplyne, že crowdfunding ztrácí smysl. Jak ale financování zajistit? Máte několik možností – udělat velkou marketingovou strategii a obchod. Ten ale musíte neustále obnovovat, aby vám ty věci lidé kupovali, což je časově náročně, ale i finančně vzhledem k legislativě. Můžete si sehnat sponzora, pak vám ale lidé budou nadávat, že vás platí nějaké firma nebo korporace…Kdo jiný by vám dnes taky přispěl, že? Crowdfunding nefunguje, takže jste v podstatě ve slepé uličce. Jak tedy zajistit provoz? Jakákoliv ze zmíněných možností se vám totiž vymstí.

Anebo můžete zpoplatnit obsah. V tom případě by vaše aktivity byly podmíněné penězi. A jakmile se to někomu přestane líbit, přestane platit. Anebo jinak, bude raději hledat informace zadarmo.

A co reklama na webu?

Záleží ale jaký typ reklamy. Obyčejné reklamy z Google AdSense vám nepomohu. Abyste si za reklamy mohli účtovat velké peníze, musíte mít velkou návštěvnost a získat věrohodnost. Žít z inzerce se za normálních okolností nedá.

Nepřemýšleli jste někdy posunout se třeba do novinových stánků?

Tady se musíte také zeptat, zda má smysl zůstávat dál na internetu. Internet je jen jeden zdroj informovanosti. Nedostane se ke všem.  Z tohoto důvodu jsme o tom přemýšleli. Musím říct, že tento návrh je na stole už nějakou dobu. Dokonce jsme se i ptali jednoho nakladatele, který měl celkem dobrý nápad. Bohužel ale ztroskotal na neochotě dalších webů. Opět, nebudu ukazovat prstem a ani nic zmiňovat.

Co se týče vydávání tištěného periodika, tak to byl vždy náš sen. Jsou zde ale zásadní problémy. Finance to ani nejsou, s tím zas takový problém není. Problém je distribuce. Distribuční články v této zemi tak nějak nefungují. A pokud si nezajistíte dobrou distribuci, budeme mít problém to vůbec prodat. Finančně se to utáhnout dá, pokud se najdou inzerenti a lidé, kteří by byli ochotní spolupracovat na obsahu, ale opravdovým problémem je ta distribuce.

Samozřejmě, že se této myšlenky jen tak nevzdám, možná ji uskutečníme během několika měsíců, možná taky ne. Pravděpodobnost je tak 30 – 40 procent.

Na druhou stranu musím říct, že těch návrhů bylo za ta léta několik. Přemýšleli jsme o různých věcech. Byl v plánu podcast, měli jsme také v plánu vytvořit eshop, bohužel všechno selhalo kvůli lidským zdrojům. V současné době se potýkáme s nedostatkem lidí. A pokud se dá denně napsat těch šest postů na stránky, tak je to celkem úspěch. K těmto věcem fakt potřebujete víc lidí.

Už mám taky dlouho poskládaný námět na knihu. Tento plán je zatím nerealizovatelný.

Knihu?

Ano, knihu. Jestli chcete vědět, o čem, tak vám to se vší úctou nepovím. Radši si to nechám pro sebe.

Nebylo by podle vás lepší se s někým spojit?

Možná i ano. Jenže v tomto musíme být opatrní. Už tady byla jedna nabídka pro účast na vytvoření Asociace nezávislých médií, nebo tak nějak se to jmenovalo. Podle mě to byl, a možná ještě je, nesmysl. Vysvětlím – weby, které nemají vlastní obsah, totiž chtěly sjednotit všechny weby pod jeden baner, dát jim certifikát, asi kvůli věrohodnosti, a přerozdělovat si peníze. Já jsem se toho odmítl zúčastnit, protože se toho projektu účastnili lidé, kteří, dle mého, alternativní média potápějí. Taky jsem nepochopil, proč se toho účastnili lidé, kteří jsou angažovaní v politice. Politika a média nejdou do sebe. To je příklad toho, proč člověk musí být v tomto opatrný.

Já sám jsem několikrát žádal lidi, aby se připojili. Víc lidí se přihlásí, když je motivujete finanční částkou. Když ne, nepřihlásí se nikdo. Přesně taková je doba. Lidé jsou fixovaní na peníze, protože to je pro ně jediná motivace, bez nich nemohou žít. Takže svým způsobem je to pochopitelné.

Pokud si dobře pamatuji, tak vy jste také psal i pro jiné weby…

Ano, pro Jirku Maška a Osud.cz a pro velice dobrý projekt Opinion Post. Tak nějak toho bylo až moc. Vymýšlet obsah pro WertyzReport a ještě pro další weby se už nedalo. Za každou takovou šanci jsem vděčný, ale člověk opravdu nemůže dělat tři sta padesát věcí naráz.

Pro vás to tedy musí být hodně náročné.

Je to čím dál horší. Člověk má čím dál méně času a už přemýšlí, které aktivity vypustí. Já zrovna jsem člověk, který když chce psát, tak píše, ale když cítí, že chce mluvit, tak mluví. Já sám se domnívám, že už to nadále není jen o psaní.

Několikrát jsem už přemýšlel, že s tím praštím. Jenže je to nemožné. Je to jaké závislost. Nevyhnete se tomu, potká vás to všude a po nějakém čase se vám zase vrátí chuť to ze sebe vysypat. Proto jsem pořád tady.

Sem tam se taky stane, že prostě vám hlavě proudí milion myšlenek, nebo že se vám o tom i zdá. To je náznak toho, že potřebujete pauzu.

Co děláte pro regeneraci?

V prvé řadě musíte přepnout myšlení, dělat aktivity, které vás nutí přemýšlet, a nenechat se od nich odpoutat. Jedině takhle se dá od toho odpočinout. Co je ale zajímavé, ještě se mi nikdy nestalo, že by to bylo déle jak 24 hodin…

Jaké máte plány do budoucna?

Samozřejmě budu pokračovat v naplnění cílů, které jsem už zde zmínil, bude to ale hodně pomalý proces, protože v současné době nám chybí lidské zdroje. Specifické plány v tom smyslu, že za něčím tvrdě jdeme, zatím nejsou. Může se taky stát, že tohle jednou pro vždy skončí. Sám říkám, že plánovat se dneska nedá nic. Jednou si něco naplánujete a pak to měníte.

Reklamy